Тема Різнокольорова річка. Охорона водоймів Зінтегровано зміст навчальних предметів: курс «Я і Україна» 3 клас, читання, музика, математика, образотворче мистецтво. Мета : розкрити уявлення про природу як живий організм; вчити бачити красу світу, розвивати вміння безпечно спілкуватися з природою, творити прекрасне, розвивати зв’язне мовлення , образне мислення, удосконалювати навички роботи фарбами, формувати відповідальне ставлення до навколишнього світу, активну життєву позицію. Обладнання: ілюстрації до теми, фарби, альбоми, маски риб, книжка В. Сухомлинського «Чиста криниця». Хід уроку І Організаційний момент Привітання. Створення емоційного настрою Закінчилася перерва, Пролунав дзвінок. А тепер усі швиденько Налаштуйтесь на незвичайний урок. ВПРАВА «Очікування» - Що ви очікуєте від уроку? (відповіді учнів) · Я очікую, що на уроці буде цікаво. · Я хочу дізнатися щось корисне та важливе. · Я хочу взяти до уваги почуте. ВЧИТЕЛЬ: А я, в свою чергу, сподіваюсь, що ви будете працювати організовано, злагоджено, чітко, правильно висловлювати свої міркування, робити висновки, учитися дружнім стосункам, допомагати один одному. ІІ Мотивація навчальної діяльності Вчитель : Я хочу запропонувати вам послухати оповідання В.Сухомлинського «Гомінкий струмок і мовчазна ріка». Звучить музика - шуму річки Зеленою долиною тече широка, повноводна ріка. Повільно несе вона води свої. По ній пливуть кораблі й плоти. Тиха ріка, мовчазна. А поміж гір тече маленький струмок. Швидкий і гомінкий, він усе поспішає, бігає навколо камінчиків і все щось балакає. Розказує про те, що народився високо в горах із танучого снігу. Аж ось і місце зустрічі гомінкого струмка з мовчазною рікою. Зачарований могутністю ріки, гомінкий струмок замовк, притих. Йому стало соромно патякати: ріка мовчить. МЕТОД «Прогнозування» - Чому на вашу думку мовчала ріка? (вислухати припущення дітей) До річки поспішали всі тварини - щоб напитися ; діти – щоб покупатися; рибалки – наловити риби, люди - відпочити. Всім подобалася ця річка. Але раптом річка засумувала, тому що вона стала різнокольоровою: жовтою, червоною, чорною… Звучить пісня –річки на мотив пісні з мультфільму «Бременські музиканти». Співає Річка: 1.Як мені на світі далі жити, Як я буду радощі дарити. Хто мені розв»яже ці проблеми Зніме цей тягар важкий із мене. 2. Буду вдячна я усім тим людям, Тим ,кому природа не байдужа. Будуть пити чистую водицю, Плескатись, купатись, веселитись. МЕТОД «Мозковий штурм» - Чому на вашу думку могла засумувати річка? (Запис на дошці всіх ідей учнів. Жодна з них не відкидається, не критикується) . ІІІ Оголошення, представлення теми уроку ІY Робота над темою уроку 1. КУРС «Я і Україна» Драматизація Вступ – інтерв»ю ТЕХНОЛОГІЯ «Мікрофон» Виходять діти з масками різнокольорових риб. ЖОВТА РИБКА: Привіт, дозволь тебе запитати, чому ти стала червоною? ЧЕРВОНА РИБКА: Добридень, подружко моя! Біда у мене. На березі нашої річки побудували підприємство та провели 2 труби. Одна забирає на підприємство чисту воду , а інша зливає в річку брудну. Ось і стала я від СТІЧНОЇ води червона. А ти чому така жовта як лимон? ЖОВТА РИБКА: Проживала я на мілині. Аж раптом пройшов сильний дощ . Струмок приніс з берега каламутний потік води. Чого в ньому тільки не було: мінеральні добрива, ядохімікати, відходи. Пожовтіла наша ЗАВОДЬ… А ти, подруго, чому така фіолетова неначе баклажан ? ФІОЛЕТОВА РИБКА: Бачили б ви, який на мені вантаж лежав. Банки, скло, дерева поломані, навіть колеса. Від такої напруження я і червоніла, і зеленіла, і синіла…Ось і стала фіолетовою – з великими потугами вибралася з – під сміття. ЧЕРВОНА РИБКА: Ой, погляньте, дівчата! А це ще хто? ФІОЛЕТОВА РИБКА: Серед своїх родичів я таких не бачила. ЧОРНА РИБКА (ПІДХОДИТЬ ДО РИБОК) : Не лякайтесь, мої любі подруги. Я така сама рибка як і ви. Чорна плівка покрила воду, стало нічим дихати, зникла їжа, на березі лежать птахи та гинуть від нафти. Може чули, яка екологічна катастрофа трапилася нещодавно на Кримському півострові? ЧЕРВОНА РИБКА: Що нам робити, як далі жити? Звучить пісня на мотив «В траве сидел кузнечик» Співають риби: Ми риби, риби, риби, По суші диби, диби. Дно річки сміттям вкрите. Не можемо там жити. Буль буль-буль-буль—2рази Не можемо там жити. Всю воду забруднили, Відходів напустили. І хімії без міри— Ми ледве уціліли. Буль –буль –буль-буль-буль, Не можемо там жити. Ми риби нещасливі, Так жити нам несила. О, люди, схаменіться, За чистоту візьміться. Буль –буль –буль-буль-буль. ЧОРНА РИБКА: Хто нам допоможе? Як очистити річки? Бесіда -Діти, ви уважно вислухали рибок. Пригадайте, від чого, на вашу думку, річка стала різнокольоровою. МЕТОД «НЕЗАКІНЧЕНЕ РЕЧЕННЯ» На мою думку, річка стала різнокольоровою тому, що… (На дошці іде порівняння з записами, які зроблені на початку уроку) Висновок: Складання опорної таблиці ДЖЕРЕЛА ЗАБРУДНЕННЯ ВОДИ: 1. СТІЧНІ ВОДИ ПІДПРИЄМСТВ 2. ВИЛИВ НАФТОПРОДУКТІВ 3. РІЗНОМАНІТНЕ СМІТТЯ 2.ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ Знайомство з творчістю Валентини Бутрім, вчительки початкових класів м. Києва, школи № 103 «Крізь легенду й казку лине Світ реальний до дитини…» Читання казки В.Бутрім «Золота рибка» вчителем. В річці плавала рибка колись золота. Диво – рибка була чарівна, не проста. От щасливець один цю рибину впіймав. Три бажання здійснити можливість він мав. «Хочу мати я, - каже, - свій власний завод. Хочу я, щоб мене шанував весь народ. Хочу бути здоровим і жити сто літ». Рибка всі ці бажання здійснила , як слід. Рибку в річку назад відпустив чоловік, Та недовгим був рибки казкової вік: Той завод очисної системи не мав, Бруд і всякий непотріб у ріку зливав. Рибка згинула, й чари розпалися вмить: Чоловік ледь живий, отруївшись, лежить, Відвернувся у гніві від нього народ , Через викиди в річку закрили завод. Рибку жаль золоту. Казка досить сумна. Та жаліти природу нас учить вона. І про власне здоров»я подумати час, Бо здоров»я природи впливає й на нас! Аналіз прочитаного. ТЕХНОЛОГІЯ МЕТОД «Прес» - Прочитайте твердження «Рибку жаль золоту. Казка досить сумна. Та жаліти природу нас учить вона.» - Висловіть свою думку, поясніть , вашу точку зору (починаючи зі слів : «Я вважаю…» - Поясніть причину виникнення цієї думки, тобто, на чому ґрунтуються ваші докази ( починайте зі слів : «Оскільки…») - Наведіть приклади, додаткові аргументи на підтримку вашої позиції, а також факти, що ілюструють ваші докази (« ..Наприклад…) - Узагальніть свою думку ( зробіть висновок, починаючи зі слів: ( «Отже, …таким чином..») - Яку позицію ви оберете – ваша справа, але пам»ятайте, що відповідати злом на добро не варто. Вправлення у виразному читанні твору. (Можна використати твір В. Сухомлинського «Не забувай про джерело» - додаток 1) ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (На мелодію пісні «Улыбка» , муз. М.Шаїнського) Ця хвилинка дуже дорога, І легенька, і гарненька, як пір»їнка. Наша праця цього вимага, Тож звучи для всіх дітей, фізкультхвилинко. Хлюп, хлюп водиченьку, Хлюп, хлюп на личенько І на ручки, і на ніжки Хлюп, хлюп, хлюп. Вимили вушка Лапками звірі, Животик помили, Почистили свою шубку на спинці, Подивились у люстерко, Стали гарними, посміхнулися. Довідкове бюро 1. 1 літр стічної води приводить в непридатність 100літрів чистої води. 2. Завод за 1 хвилину викидає 25 літрів відходів. 3. 5 грам нафти затягує плівкою 50 квадратних метрів води Групова робота Сприймаю все нове І мислю логічно, І вчителя слово Здійсню я практично. Творчо підійти до умов і поставити запитання, розв»язати задачі 1гр. – по 1 довідці скласти задачу на збільшення у декілька раз 2гр.- по 2 довідці скласти задачу на різницеве порівняння 3 гр. – по 3 довідці задачу на пропорційне ділення. Вчитель: Як же допомогти зберегти річку? Що необхідно для цього зробити? (заслухати відповіді учнів) Ми спробуємо зробити нашу річку чистою, прозорою, намалювавши її на наших аркушах . 3. ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО Намалювати воду чистою, прозорою не так то й просто. Давайте подивимося, які кольори є у ваших фарбах, що нагадують колір води – синій, голубий, фіолетовий. Придивіться уважно, чи така вода, як фарба? Ні, вода прозора. - Яким чином ми зможемо зробити на малюнку прозору воду? У нас з вами фарби акварельні. А «аква» у перекладі з латинської – вода, отже ця фарба любить водичку. Чим більше водички ми добавляємо у фарбу(розбавляємо) , тим прозоріша вона буде. Динамічна пауза Пальчикова гімнастика Практична робота. Працюємо на палітрі. Беремо синю фарбу, добавляємо водичку. - Яка стала синя фарба? (блакитною) Цією фарбою ми будемо малювати чисту річку. Будемо малювати таку річку, в якій би ми хотіли хлюпатися, ловити рибку, спостерігати за підводним життям річки. (Малювання) Крізь нашу водичку – річку ми тепер зможемо побачити рибок, камінці і навіть водорості та мушлі. Y Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку - Чи справдились ваші очікування від уроку? Продовжити речення: Я дізнався… Я відчув… Мені вдалося… Я зрозумів… - Чи змогли ми допомогти річці? Будування на дошці однієї великої чистої, прозорої річки з малюнків учнів. Звучить пісня про гідросферу з «Піснезнайки» ДОДАТОК 1 В.Сухомлинський « Не забувай про джерело» - Бачите, діти, ось цей спалений сонцем пустир у долині? – питає учитель. - Бачимо, - відповідають діти. - Тож послухайте бувальщину. Ось тут, на місці цього пустиря, багато років тому був глибокий ставок – аж до села, що розкинулось ген під горою. Можна було виплисти човном на середину й веслувати аж он тих дубів, їх тоді там багато було, а тепер три лишилося, та й ті усихають… На березі верби росли. В лісі водились білки. То старовинне козацьке село . Викопали ставок запорожці після битви під Жовтими Водами. І поселились на його березі. та стали помічати, що ставок мулом заносить. Зійшлися селяни на сходку й ухвалили: кожен, хто скупався в ставку чи помилувався його красою, мусить набрати відро мулу й винести аж туди, за балку, й висипати в поле. Люди дотримувались цього розпорядку. Над ставком, на вербових кілках, висіли дерев2яні відра. Для дорослих чоловіків – великі, як половина нинішньої бочки. Для жінок, підлітків – менші. Для дітей – маленькі. Тільки той, що був у матері на руках, не платив працею за радість і задоволення. Ставок ставав чистіший і глибший. та ось хтозна звідки приїхала в село сім»я (батько, мати, четверо синів і дві дочки), яку прозвали Неприкаяними. Поселились вони на околиці, недалеко від ставка. І дорослі, й діти з весни до осені купалися в ставку, а за відра й не брались. Спочатку люди якось не звертали на те уваги. А потім стали помічати, що чимало підлітків так само робить 6 купаються, а мулу не виносять. Старі люди брались повчати молодь : « Що ж ви робите?» А підлітки їм: - Раз Неприкаяним можна, то й нам не гріх. Поганий приклад виявився перехідним. Багато підлітків, а потім і дорослих стали приходити купатися після смеркання, щоб їх ніхто не бачив… Старі хитали головами, та нічого вдіяти не могли. Дерев»яні відра, що висіли на вербових кілках, розсохлись, розсипались, а потім зникли. Старий звичай забули. Кожному думалось: « На мій вік вистачить» . Та ставок мілів, перетворювався на болото, заростав бур»яном. Настав час, коли вода тут затримувалась тільки весною. А потім і того не стало. І ставок щез. Тільки спогад про нього зберігся. Подумайте над цією бувальщиною, діти. Напившись води, не забувай про джерело, з якого вода витікає. Смірнова І.А. м. Умань Черкаська обл
|